شناسهٔ خبر: 174732 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل سیر و حرکت راه‌آهن:

رشد عملکرد حمل بار و بهره‌وری واگن به گلوگاه لکوموتیو وابسته است

چنگانی مدیرکل سیر و حرکت راه‌آهن گفت: رشد عملکرد حمل بار مستلزم ارتقا وضعیت تمام منابع به‌صورت متوازن و متناسب است و کاملاً بدیهی است که صرفاً با افزایش یکی از منابع مثل تعداد واگن باری بدون تأمین لکوموتیو موردنیاز نمی‌توان انتظار رشد عملکرد را داشت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از راه‌آهن، محمدرضا چنگانی، مدیرکل سیر و حرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، در پاسخ به تحلیل‌های ناقص و آمارهای گزینشی و گزارش‌ها غیرکارشناسی و جهت‌دار منتشر شده از طرف انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی، در خصوص کاهش بهره‌وری واگن و کتمان مسئله اصلی یعنی گلوگاه لکوموتیو گفت: در خصوص عدم افزایش عملکرد بار با وجود افزایش طول خطوط و تعداد واگن باری باید به این نکته اساسی دقت داشت که رشد عملکرد حمل بار مستلزم ارتقای وضعیت تمام منابع به‌صورت متوازن و متناسب است.

وی ادامه داد: کاملاً بدیهی است که صرفاً با افزایش یک منبع نمی‌توان انتظار رشد عملکرد را داشت. نمودارهای مربوط به طول خط، تعداد واگن و تعداد لکوموتیو در طول سال‌های مختلف به‌خوبی نشان می‌دهد که با وجود رشد منابعی نظیر طول خطوط اصلی و تعداد واگن باری، تعداد لکوموتیو به‌اندازه کافی رشد نداشته و محدودیت در تعداد لکوموتیو فعال به یک گلوگاه بحرانی تبدیل شده است.

چنگانی اظهار کرد: ان‌شاءالله با تحقق ظرفیت‌های قانونی پیش‌بینی شده در قانون برنامه هفتم توسعه در خصوص تأمین لکوموتیو و رفع این گلوگاه مهم، به‌زودی با افزایش تعداد لکوموتیو فعال، عملکرد حمل بار و در نتیجه بهره‌وری واگن و خطوط ریلی نیز بهبود خواهد یافت.